کار تحقیقی كاربرد سلاح هاي شيميايي و بيولوژيك در جنگ ايران و عراق

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
كاربرد سلاح هاي شيميايي و بيولوژيك در جنگ ايران و عراق

مقدمه
بررسي هاي باستان شناسي نشان مي دهد كه تا نخستين دوره ها نوسنگي : خبري از جنگ نيست ولي در ادوار بعدي عصر نوسنگي، بشر توانست سلاح بسازد و جنگ بين همنوعان بطور فزاينده اي آغاز شده اين واقعيتي مسلم است كه «پيشرفت تكنولوژي همواره توان نهفته اي براي ويرانگراي در بطن خود پرورش مي دهد». وقوة سلاح سازي بشر پا به پاي پيشرفت علوم به پيش آمده است.
تا به امروز كه سلاحهاي هراس آور كشتار جمعي قادرند تمدن قرن بيستم را به همان وضع پيش از عصر صنعت بازگردانند. قدرت ويرانگر ماشين جنگي جديد، چيزي جز نتيجه طبيعي قدرت پرهيجان تكنولوزي صنعتي امروزي نيست. از تاسف بازترين جنبه هاي زندگي بشر در سالهاي پاياني قرن بيستم صرف مقادير هنگفت پول براي ساخت جنگ افزار و نابودي همنوعان خود است. به رغم هياهوي نظم نوين جهاني كه طبعاَ مستلزم كاهش تهديد ناشي از جنگ افزارهاي وحشتناك است، نه تنها قدرتهاي بزرگ از توليد و فروش انواع آن چشم نمي پوشند بلكه تنور توليد سلاحهاي مهلكتر و مخربتر بافن آوري پيشرفته را هر روز داغتر مي كنند هم اينك تهديد ناشي از وجود اين سلاحها به خصوص سلاحهاي كشتار جمعي به گونه اي است كه مي توان آن را ناديده گرفت وبا خيال آسوده از امنيت بين المللي سخن گفت:
امنيتي كه تك تك اعضاي جامعه بين المللي به آن نيازمندند در عين حال ممكن است بعضي معتقد باشند كه سلاحهاي كشتار جمعي و به خصوص سلاح هسته اي بيشتر به قدرتهاي دارندة آن مربوط مي شوند و بقيه را با آن كاري نيست ولي با نگاهي عميق تر آشكار مي شود كه در اين صحنه از سهم و نفع ديگران نبايد غفلت كرد.
چرا كه «خطر جنگ هسته اي چنان است كه دامن نوع بشر را به تمامي مي گيرد و منافع نوع شير در اين مورد يكي مي شود. دلايلي كه براي جهاد بر ضد جنگ هسته اي اقامه مي شود، چنانند كه براي غرب و شرق و ملل غير متعهد به يك اندازه كشش و قوت دارد.
از همين روست كه موضوع خلع سلاح، خصوصاَ سلاحهاي كشتار جمعي و بالاخص سلاحهاي اتمي به دليل پيوند نزديك آن به اصلاح و امنيت بين المللي، به يكي از چند مسئله اصلي جامعه بين المللي بدل شده است و همت و تلاش بسياري از كشورهاي در حال توسعه نيز مصروف آن مي شود.
قطعنامه هاي‌متعدد مجمع عمومي سازمان ملل و در خواست راي مشورتي از ديوان بين المللي دادگستري كه منتهي به رأي 8 ژوئيه 1996 اين ديوان شد، بخشي از آخرين تلاشهاي اين دسته از كشورهاست كه به شكلهاي ديگر همچنان ادامه دارد. شوراي امنيت خود تكثير اين سلاحها را تهديد بر صلح و امنيت بين المللي مي داند. دبير كل پيشين سازمان ملل، كاهش موجودي و عدم استفاده از سلاحهاي كشتار جمعي را از جمله لوازم اصلي صلح جهاني خوانده است و دبير كل كنوني نيز رفع تهديد سلاحهاي كشتار جمعي را آرزوي همه مردم در سراسر جهان و خلع سلا ح هسته اي را از اولويتهاي جامعة بين الملل مي داند. هم او اعتقاد دارد كه بايد قدر موفقيتهايي را كه در راه مبارزه با سلاحهاي كشتار جمعي به دست آمده، دانست و آخرين قدم را براي برچيدن نهايي ذخائر اين سلاحها برداشت.
با اين همه دارندگان عمدة سلاحهاي هسته اي حاضر نيستند به خواست اكثريت دولتها تن در دهند. دفاع دولتهايي چون آمريكا، انگلستان و فرانسه از نظريه «عدم ممنوعيت استفاده از سلاح هسته اي» در قضية راي مشورتي ياد شده گواه روشني بر اين است كه از نظر آنان چنانچه شرايط ايجاب كند از سلاح هسته اي هم مي توان استفاده كرد. همين نشان دهندة ضرورت ادامة تلاشها در اين زمينه است كه خود اين امر از تحقيقات علمي بي نياز نمي تواند بود. آنچه كه در مقام تحقيق دربارة سلاحهاي كشتار جمعي توجه به آن ضروري است و لزوم اين قبيل پژوهشها را دو چندان مي كند، اينكه كشورها خود از آسيب ديدگان اصلي اين سلاحها در سالهاي اخير است. دور نيست سالهاي جنگ عراق كه بسياري از رزمندگان ايراني با جملات شيميايي عراق مصدوم شده يا به شهادت رسيدند. به همين دليل جمهوري اسلامي ايران در عرصه مبارزه با اين سلاحها همواره فعال بوده و به معاهدات بين المللي مربوط پيوسته است




بيان مسئله
هم اكنون جنگ افزارهاي شيميايي در پاره اي از كشورهاي جهان سوم ، بويژه پس از استفاده عراق از آن و عدم واكنش موثر بين المللي به جناياتي كه صدام مرتكب شد اين سلاح به عنوان جنگ افزار استراتژيك مورد توجه قرار گرفته و پاره اي از كشورهاي جهان نيز در دستيابي به آن با يكديگر به رقابت مي پردازند و بودجه هاي هنگفتي راصرف اين خريد و ساخت و تجهيز خود به اين سلاح ها مي كنند .
از طرفي عواقب يك جنگ نظامي با جنگ افزارهاي شيميايي پيشرفته كنوني علاوه بر اثرات ناگوار بر روي نظاميان و براي غيره نظاميان و محيط زيست نيز بي اندازه ناگوار و دردناك‌خواهد بود.
سالها از جنگ ايران و عراق مي گذرد ، اما ما هر روزه شاهد شهادت عزيزاني هستيم كه در جنگ با عوامل شيميايي مجروح شده و اين اثرات تا كنون ادامه داشته و اينك باعث شهادت ايشان در سالهاي اخير مي شود .
در حالي كه قدمت مذاكرات كنترل تسليحات به حدود صد سال پيش مي رسد و كنوانسيون جنگ افزارهاي شيميايي را همه دول پذيرفته اند باز ما شاهد استفاده ، تكميل و پيشرفت اين سلاح در سطح جهان مي باشيم . حتي با وجود سلاح هاي هسته اي و كشتار جمعي باز اين نوع سلاح ها بيشتر مورد توجه قرار گرفته است .
آمريكا دركنفرانس ها با بيانيه هاي مختلف خودرا مصلح و ناجي معرفي كرده و طرح هايي براي خلع سلاح شيميايي و هسته اي ارائه مي دهد ولي خود مدرنترين و پيچيده ترين تسليحات هسته اي را داشته و اسرائيل را كه ژاندارم آمريكا در خاورميانه است را از بيخ و بن به سلاح هاي كشتار جمعي مجهز نموده است و يا در جنگ ايران و عراق خود به عراق اين تسليحات داده ، امروزه هم شاهديم كه ايران را به خاطر داشتن فن آوري هسته اي تهديد نظامي مي نمايد .
اهيمت و ضرورت تحقيق
اهميت اين موضوع به اندازه اي است كه همه ايرانيان و بالاخص قشر جوان و نوجوان ايراني بدانند در هشت سال دفاع مقدس چه بر سر ارتش ، سپاه ، بسيج و ساير نيروهاي نظامي (نيروهاي بومي) در شهر هاي مرزي گذشته است و بدانند كه در آينده با تهديداتي كه آمريكا عليه ايران اعمال مي كند ، داشتن يا نداشتن فنآوري هسته اي ، الزامي است يا خير ؟
اهداف تحقيق
نماياندن فجايع وحشيانه عراق در جنگ تحميلي و برداشتن نقاب از چهره كريه آمريكا كه هدفش خلع سلاح كشورهاي رقيب و كشورهاي جهان سوم مي باشد و همه بايد بدانند كه مجروحين جنگي با چه سلاح هايي و چرا مجروح شدند ؟
عكس العمل سازمان ملل و قدرتهاي پوشالي مدافع حقوق بشر در اين مورد چه بوده است ؟
سوالات و فرضيه هاي تحقيق :
عراق اين سلاح ها را در چه تاريخي و از چه طريق تهيه كرده است .
هم پيمانان عراق در جنگ با ايران .
عكس العمل سازمان ملل در مقابل اعمال وحشيانه عراق .
خلع سلاح شيميايي براي همه كشورهاي جهان يا فقط براي كشورهاي جهان سوم .
ا
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 7365 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:278 کیلوبایت

 قیمت: 3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252