پاورپوینت بررسی علل افزایش مهریه

دسته بندي : پاورپوینت » دینی
بیان مسئله و اهمیت تحقیق
ازدواج بعنوان یکی از مهمترین پدیده های زندگی بشری هماره مورد بحث و کاوش بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران این عرصه بوده است . از آنجا که این اتفاق خجسته ارتباط مستقیم با سرنوشت دو انسان دارد ، لذا اهمیت آن به مراتب بیشتر از بسیاری از مسائل زندگی بشری است . اهمیت ازدواج باعث شده که همیشه این مسئله از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد . از جمله مهمترین ابعاد ازدواج موضوع مهریه است .
براساس ماده 1087 قانون مدنی مهر عبارت است از ؛ مالی که به مناسبت عقد نکاح ، مرد ملزم به پرداخت آن به زن است . مساله مهریه تا سالهای نه چندان دور ، مساله ای آنچنان مهم محسوب نمیشد ، در واقع به آن به چشم یک مساله نگریسته نمیشد . لیکن عواملی از جمله غالب شدن فرهنگ شهرگرایی ، بالا رفتن میزان سواد و تحصیلات بانوان ، ظهور جنبش های دفاع از حقوق زنان ، بالا رفتن سطح توقعات جوانان ،و همه و همه باعث شده که زنان و خانواده ها نسبت به پیگیری کردن جدی تر مهریه اقدام نمایند .
متاسفانه میتوان گفت در بیشتر مواقع این آگاهی بیشتر از حقوق خود، باعث به انحراف کشیده شدن مسا له ی مهریه از شکل شرعی و قانونی خود شده است و کم کم این موضوع در جامعه بعنوان یک معضل مطرح شده است . درخواست مهریه های عجیب و آنچنانی که امروزه در جامعه شاهدیم ، ترس جوانان از ازدواج ، پرشدن بندهای زندان ها از بدهکاران مهریه و ... ازجمله نتایج این تفسیر نادرست از معنا و میزان مهریه است .
از جمله اقداماتی که مسئولین کشور برای جلوگیری از معضل شدن مهریه و مهار روند نادرست کنونی آن انجام داده اند ، تصویب لایحه ی 24 ( مهریه ملی ایران ) در مجلس شورای اسلامی است . این اقدام به رغم داشتن محاسن ، عاری از اشکال نمیتواند باشد .
دراین پژوهش تلاش شده است ابتدا ابعاد حقوقی مهریه بررسی و اقسام مهریه و دید جامعه شناسانه به مهریه بیان شود و همینطور بررسی و نقد لایحه ی 24 از دیگر اهداف این پژوهش است . در نهایت پیشنهادی برای متوقف کردن این تفسیر و درک نادرست از مهریه ارائه داده میشود .
دسته بندی: پاورپوینت » دینی

تعداد مشاهده: 6543 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:1,226 کیلوبایت

 قیمت: 7,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252