مبانی نظری عدم تقارن اطلاعاتی شرکت

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری عدم تقارن اطلاعاتی شرکت همراه با رفرنس های2023-2022-1402-1401

بخشی از متن:
با توجه به اینکه تصمیمگیری صحیح جهت تخصیص بهینه منابع اقتصادی جامعه و سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی نیازمند وجود اطلاعات شفاف و قابل مقایسه است، کیفیت و شفافیت اطلاعات مالی شرکتها اهمیت زیادی برای تصمیم گیرندگان دارد. استفاده کنندگان صورتهای مالی، خصوصاً سرمایه گذاران برای تصمیمگیری هایی همچون سرمایه گذاری، سنجش عملکرد مدیران و تصمیمات مهم اقتصادی دیگر نیازمند اطلاعات مالی شرکتها میباشند .در واقع میتوان گفت شفافیت و قابل مقایسه بودن اطلاعات مالی از ملزومات توسعه اقتصادی و دستیابی به بازار سرمایه کارا و رکن اصلی تصمیمگیری اقتصادی آگاهانه و پاسخگویی است. یکی از مهمترین ابزارهای توسعه اقتصادی، فراهم آوردن بستر مناسب جهت حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه و تحکیم بخشیدن به این بازار است . در این راستا گزارشگری مالی با کیفیت که اطلاعات را بصورت یکسان در اختیار عموم تصمیم گیرندگان بگذارد، میتواند نقش مهمی در ایجاد اعتماد برای سرمایه گذاران داشته باشد. در شرایطی که اطلاعات بصورت یکسان در اختیار تصمیمگیران نباشد، در مورد موضوع یکسان تصمیمات متفاوتی بهدست خواهد آمد و این امر میتواند مانع از توزیع بهینه منابع و نارضایتی فعالان بازار گردد، بنابراین، قبل از اینکه کیفیت خود اطلاعات برای تصمیم گیران اهمیت داشته باشد، کیفیت توزیع اطلاعات است که اهمیت پیدا میکند . مشکل عدم تقارن اطلاعاتی به حالتی گفته میشود که اطلاعات طرفین یک معامله در مورد موضوع معامله یکسان نباشد. بصورت مشخص در مورد شرکتها در صورتی که برخی از فعالان بازار سرمایه به اطلاعات نهانی دسترسی داشته باشند، باعث خواهد شد اطلاعات بهتر و دقیقتری برای تصمیمگیری داشته باشند و تصمیمات بهتری نسبت به مابقی فعالان بازار اتخاذ کنند که قاعدتاً این وضعیت منجر به نارضایتی و عدم کارایی در بازار خواهد شد. اطلاعات حسابداری حسابرسی شده به عنوان یکی از ابزارهای اصلی رفع عدم تقارن اطلاعاتی و کاهش شکاف اطلاعاتی بین مدیران و مالکان همواره مورد توجه فعالان بازار و پژوهشگران بوده است . به خاطر اهمیت تقارن اطلاعاتی در کارایی بازار سرمایه و تأثیرگذاری آن بر تصمیمات اقتصادی، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت عدم تقارن اطلاعاتی همواره از موضوعات مورد توجه پژوهشگران داخلی و خارجی بوده است(سجادی ،1402)
يكي از پيامدهاي اساسي مرتبط با كيفيت اطلاعات، عدم تقارن اطلاعاتي است كه به برتري اطلاعاتي يكي از طرفين معامله بر ديگري اشاره دارد. وجود عدم تقارن اطلاعاتي در بازار، پيامدهاي جمعي و فردي نامطلوبي نظير مشاركت حداقلي سرمايه گذاران، هزينه هاي معاملاتي بالا، بازارهاي رقيق و كاهش سود ناشي از معاملات را به همراه خواهد داشت، با توجه به اهميت مفهوم عدم تقارن اطلاعاتي، اكنون پذيرفته شده است كه بدون ورود عدم تقارن اطلاعاتي در مدلها، تحليلهاي اقتصادى، ناقص ميباشد. در سالهاي اخير تلاش قابل توجهي در زمينه مطالعه عدم تقارن اطلاعاتي در بازارهاي مالي با هدف توضيح ناكامي اين بازارها در دستيابي به سطوح مطلوب سرمايهگذاري صورت گرفته است. هر يك از اين مطالعات از معيارهاي مختلفي براي سنجش عدم تقارن اطلاعاتي استفاده نموده اند، به دليل اينكه سطح عدم تقارن اطلاعاتي به طور مستقيم قابل دستيابي نيست از اينرو محققين از برخي معيارهاي جايگزين براي سنجش آن استفاده نموده اند(کاشانی پور ومومنی یانسری ، 1390)
با توجه به اینکه نقش اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی، ارایه مبنایی برای تخصیص سرمایه است؛ از این رو پیامدها و عوامل مؤثر بر کیفیت اطلاعات حسابداری همواره مورد عالقه سرمایه گذاران، مدیران، قانونگذاران و تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری میباشد. یکی از پیامدهای اساسی مرتبط با کیفیت اطلاعات، عدم تقارن اطلاعاتی است که به برتری اطلاعاتی یکی از طرفین معامله بر دیگری اشاره دارد. وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار، پیامدهای جمعی و فردی نامطلوبی نظیر مشارکت حداقلی سرمایه گذاران، هزینه های معاملاتی بالا، بازارهای رقیق و کاهش سود ناشی از معاملات را به همراه خواهد داشت(خوشکار وهمکاران،1399).


فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2-مبانی نظری
2-2-1-عدم تقارن اطلاعاتی
2-2-2-معیارهاي عدم تقارن اطلاعات
2-2-3-مدل های مطرح شده برای فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی
1- مدل بارون+ مدل راک+ نظریه اقتصاد اطلاعات+ اندازه‌گیری عدم تقارن+ مدیریت واقعی سود+ حساسیت جریانهای نقدی+ افشای اطلاعات+کیفیت اطلاعات+کیفیت حسابرسی+ فرصت های رشد
2- مدل راک:
2-2-4-نظریه اقتصاد اطلاعات
2-2-5- اندازه‌گیری عدم تقارن اطلاعاتی
2-3-مبانی نظری ارتباط عدم تقارن اطلاعات ومتغیرهای حسابداری مالی و نظارتی
2-3-1-کیفیت اطلاعات وعدم تقارن اطلاعاتی
2-3-2-حاکمیت شرکتی وعدم تقارن اطلاعاتی
2-3-3-حساسیت جریانهای نقدی وجوه نقد و عدم تقارن اطلاعاتی
2-3-4-افشای اطلاعات وعدم تقارن اطلاعات
2-3-5-تغییر در حسابرس و کیفیت حسابرسی وعدم تقارن اطلاعاتی
2-3-6-عملکرد مالی وعدم تقارن اطلاعاتی
2-3-7- اندازه شرکت وعدم تقارن اطلاعاتی
2-3-8-فرصت های رشد شرکت وعدم تقارن اطلاعاتی
2-3-9-ریسک افشای اطلاعات مالی و عدم تقارن اطلاعاتی شرکت
2-3-10-استراتژی تجاری و قیمت گذاری عدم تقارن اطلاعاتی
2-3-11-نااطمینانی سیاست اقتصادی بر عدم تقارن اطلاعاتی
2-3-12-مدیریت واقعی سود وعدم تقارن اطلاعاتی
2-4-اهمیت مطالعه موضوع عدم تقارن اطلاعاتی در ایران
2-5- پیشینه تحقیقات انجام شده عدم تقارن اطلاعاتی شرکت
2-5-1- پیشینه داخلی تحقیقات عدم تقارن اطلاعاتی شرکت 1402-1401
2-5-2- پیشینه خارجی تحقیقات عدم تقارن اطلاعاتی شرکت 2023-2022
منابع..........
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 2559 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 58

حجم فایل:157 کیلوبایت

 قیمت: 150,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252